Förberedelser

En vecka kvar till partikongressen. I lördags hade vi delegationsträff och gick igenom våra områden och om vi ska yrka något annat än partistyrelsen. Vilket vi kom fram till att vi vill göra. Bland annat har vi hittat några motioner som vi vill bifalla där partistyrelsen tycker att det räcker med att de ska vara besvarade.
Jag har ansvar för områdena ”Ansvar för morgondagen med en bättre miljö än i dag” och ”Ordning och reda i välfärden”. Mycket är bra på klimatavsnittet men när det gäller skrivningarna kring kärnkraftsavvecklingen tycker jag partistyrelsens yttrande är för defensivt.
Med bakgrund till vad som bland annat har hänt i Japan finns det goda skäl att vara tydlig med att det ska tas fram en skarp plan för avvecklingen. Där har jag hittat en motion från Uppsala arbetarekommun som jag har fått med mig delegationen att vi ska yrka bifall till.
”Socialdemokraterna lägger fast en tydlig plan för avveckling av kärnkraften och en
långsiktigt hållbar strategi för en god energiförsörjning baserad på förnybar energi.”

I höstas när jag var ute och knackade dörr träffade jag en person som hade stora problem med dumpade bilar på parkeringen till den kyrka där han arbetade. Dumpade bilar i naturen är också ett miljöproblem. Har hittat två motioner som yrkar på att skrotningspremien ska återinföras. Bra förslag tycker vi från Västmanland. Partistyrelsen ville nöja sig med att anse den besvarad men vi kommer yrka på bifall.
”Ordning och reda i välfärden” är ett av områdena som man kan tro att det blir lång debatt om. Vi från Västmanland har landat i att vi tycker att partistyrelsens förslag till åtgärder är väl avvägda och bra. Det kommer bli skärpningar men mycket ska vara upp till enskilda kommuner och landsting om hur man vill ha det. Meddelarfrihet ska dock vara garanterad för alla som jobbar inom offentligt finansierad verksamhet oavsett om den drivs privat eller av kommun eller landsting.
I morgon kväll har vi en halvtimmas telefonkonferens i en av mina temagrupper – den om miljön. Sen blir det lite påskledigt för att samla kraft och försöka bli av med en envis förkylning.
/Carin Lidman, ombud från Västerås

giraffcarin
Carin gillar teknik i äldreomsorgen, kanske säger jag nåt om det också på kongressen…

Lämna en kommentar